Nelež aneb náš postoj k dezinformacím
Před nedávnem jsme se rozhodli připojit k iniciativě Nelež a postavit se tak za pravdu proti dezinformacím.
V social týmu se pravidelně scházíme a sdílíme novinky z oboru. A protože nejsme lakomí, necháme vás nahlédnout pod pokličku.
Rok 2021 odstartoval na poli sociálních sítí navzdory pandemii docela slibně. Teda, jak pro koho. Čím dál víc se totiž veřejné debaty točí okolo cenzury a právních záležitostí. Co může znamenat „vyhoštění“ Trumpa ze sítí a co se stalo s platformou Parler? Přerostl Facebook vlastní limity? A proč všechny pohltil ClubHouse? Čtěte dál!
Nepokoje v americkém Kapitolu a hromadu spekulací okolo inaugurace nového prezidenta USA jste určitě zaznamenali. A stejně tak to, že Trumpovy účty zablokovaly téměř všechny sociální sítě. U nás v týmu se strhla docela zajímavá debata na téma, jestli to byl správný krok a zda jde o spolehlivý precedent do budoucna – k jasnému závěru jsme sice nedošli, ale rozhodně je potřeba mít tuhle událost na paměti.
Stejně jako zrušení platformy Parler, konzervativní obdoby Twitteru. Jedním z hlavních důvodů pro jeho omezení prý byla nedostatečná pravidla moderování obsahu. Možná jste tuhle kauzu zaznamenali mimo vlastní sociální bublinu (třeba pokud si na Faceboooku coby sociální sondu necháváte v přátelích rodiče svých spolužáků ze základky jako já). V obou případech začalo docházet k hromadnému přesunu uživatelů na jiné, často skryté weby a alternativní sociální sítě. Otázkou je, zda právě vyvolání potřeby scházet se na alternativních médiích nakonec nepodněcuje radikálnější uživatele k ještě větší nedůvěře ve společnost. Ale to už je na jinou debatu.
Když už jsme u debat, vraťme se k sociálním sítím. Mluvené slovo je totiž to, co lidi táhne na nejnovější síť ClubHouse. Tam už se kromě zahraničních influencerů a veřejnosti začala scházet i poměrně velká část české scény (mluvíme především o lidech ze sféry podnikání, marketingu a o kreativcích).
ClubHouse zatím funguje na bázi exkluzivity, a díky tomu je pro uživatele ještě atraktivnější. Vstup na tuto síť je totiž podmíněn pozváním některého ze stávajících uživatelů sítě, který má však k dispozici pouze omezené množství pozvánek.
V Česku už má síť podle Czechcrunch přes 2 miliony uživatelů a jde o jednu z nejstahovanějších aplikací na iOS. (Pro Android by měla být dostupná brzy.)
Tak to mimochodem bylo v USA začátkem minulého roku, ale když s přibývající popularitou vymizela exkluzivita, zájem o síť opadl. U nás je však ClubHouse na začátku a zažívá boom. Svědčí o tom i založení facebookové skupiny Clubhouse Česko a stejnojmenného instagramového profilu.
Tím, co ClubHouse odlišuje od jiných sítí, je jednoduchost – lidé se tam setkávají v „růmkách“ (v česku velmi rychle zažitý pojem, z angl. room) a zkrátka si povídají – bez videa i obrazu, vše je založeno jenom na zvuku.
Vlastně je to podobné, jako když se sejdete v hospodě. Někdy potkáte kamaráda a začnete klábosit. Jindy se sejdete s kolegy na domluveném meetingu a „řešíte věci“, networkujete. Stejně tak se v ClubHouse tvoří „růmky“ nahodile i plánovaně. Když do některé z nich vstoupíte, můžete jen poslouchat nebo se aktivně zapojit do debaty.
Jako náhradu networkingu, který v době předkovidové probíhal na odborných konferencích, vnímají ClubHouse i mnozí odborníci. Objevují se také názory, že je na této síti mnohem snazší navázat profesionální spojení a seznámit se blíže s novými lidmi. Takže jde vlastně o LinkedIn na druhou.
Z české scény se můžete na ClubHouse potkat třeba s Petrem Márou, Kovym, Dominikem Ferim nebo Jankem Rubešem.
Zajímavé je, že nesmíte nic nahrávat, to služba zakazuje. Jednotlivé debaty si navíc nemůžete pustit zpětně, po uzavření se mažou. S tím jdou ruku v ruce také poměrně přísné podmínky použití a moderování obsahu. Na síť nesmí nikdo pod 18 let a funguje tady „one strike policy“ – za jediné porušení podmínek automaticky přijdete o svůj účet. Důvod je prostý – moderovat hlasové diskuze je mnohem náročnější než u psaného slova nebo vizuálního obsahu.
Pokud se popularita ClubHouse udrží, čeká síť do budoucna mnoho novinek – mluví se o monetizaci (kdy bude možné podpořit své oblíbené tvůrce a moderátory), dostupnosti pro Android nebo investicí do nových technologií, které pomohou s moderováním obsahu, aby prostřednictvím sítě nedocházelo například k šíření nenávisti.
Není to tak dávno, co Twitter koupik Breaker a začal testovat Spaces, což je v podstatě obdoba ClubHouse ‚‚růmek‘‘. O tom se ale u nás tolik nemluví. Je tak otázkou času, která platforma se na poli hlasových zpráv a diskuzí prosadí. Kdo ví, možná s tím brzy přijde i Instagram.
V odborných kruzích se diskutuje také o tom, zda je v pořádku, jak velké množství digitálního prostoru opanuje Facebook. Zdá se, že Mark Zuckerberg bude muset rozloučit s Instagramem a Whatsappem. Pokud vás zajímá víc, poslechněte si povedený podcast The New York Times.
Podívejte se pozorně na následující obrázek. Že vám na tom srovnání něco nesedí? A co když vám řekneme, že se k těm číslům váže ještě jeden údaj – minuta. Ano, přesně tolik konkrétních akcí, specifických pro danou platformu, se zde podle údajů z roku 2020 odehraje po celém světě během pouhých 60 vteřin.
Content Manager