Nelež aneb náš postoj k dezinformacím
Před nedávnem jsme se rozhodli připojit k iniciativě Nelež a postavit se tak za pravdu proti dezinformacím.
Komunita (z lat. communitas – společenství) se charakterizuje jako zvláštní typ sociálních vazeb mezi členy v rámci širšího sociálního prostředí. Co ale tahle wiki definice znamená pro svět sociálních médií?
Komunita (z lat. communitas – společenství) se charakterizuje jako zvláštní typ sociálních vazeb mezi členy v rámci širšího sociálního prostředí.
Co tahle wiki definice znamená pro svět sociálních médií? Vlastně to samé, co znamená v reálném životě a v opravdových vztazích. Každý člověk (už od pravěku) tíhne ke skupinovému životu. Stejně smýšlející skupina má stejný cíl. To se rovná snadnějšímu rozhodování, pozitivní odezvě a ukojení potřeby být součástí něčeho. Třeba být součástí skupiny těch, kdo sympatizují s konkrétní značkou.
Největší výhoda této definice pro marketing? Lidé jsou rádi součástí několika desítek, až stovek společenství. V tomhle článku nás budou zajímat komunity na Facebooku. Konkrétně to, jak pracovat s “lajkem”, komentářem či sdílením.
Jeden lajk nic neznamená. Sdílení je spam. Lajkem si nezaplatíte výplaty. A mohl bych pokračovat... Věty které čas od času v online marketingu slýcháme. Nesouhlasím. Proč?
Pokud se budeme v komunitě značky cítit dobře, přijmeme její hodnoty, nebudeme se stydět sdílet její názory a staneme se přirozeným ambasadorem. Zároveň je to začátek vztahu, který může ve výsledku ovlivnit tržby, počet odběratelů newsletteru či počet stažení aplikace. Záleží na konkrétním cíli značky.
U nás v agentuře hodně řešíme Facebook a Instagram. Tyhle sítě – díky svému algoritmu – upřednostňují právě ty příspěvky, o které fanoušci jeví zájem. Nejen, že je zobrazí více lidem, ale reakci fanoušků si navíc zapamatují. To proto, aby algoritmus příště věděl, co jim má na sociálních sítích nabízet.
Facebook algoritmus posuzuje příspěvky v rámci 3 kategorií:
Váha (Weight) – Facebook přiřazuje příspěvkům různou míru významnosti, a to na základě jejich typu. Například příspěvky obsahující live přenosy hodnotí lépe něž příspěvky s fotografií. I ty jsou ale lepší než holé statusy. Stejně tak je pro něj komentář od uživatele hodnotnější, než pouhé stisknutí tlačítka Like.
Časové zpoždění (Time Decay) – Čerstvé novinky zajímají všechny – nás samotné i Facebook. Příspěvky časem ztrácí na relevantnosti, a tudíž i na hodnotě, kterou svým čtenářům přinášejí. Nižší kvalitu vykazují dle Facebooku i příspěvky, které během pár minut po zveřejnění nevyvolají dostatečný počet reakcí.
Vztah (Affinity) – Afinita vyjadřuje hodnotu vztahu mezi uživatelem a jiným uživatelem či stránkou (skupinou, událostí, aplikací). Říká tím, jak „velcí jste kamarádi“.
Fanoušek vždy ocení relevantní příspěvky, které se obsahově trefí do jeho stylu uvažování, potřeb či názorů. Obsah však musí být originální, negenerický, užitečný a relevantní. Kvalitní obsah v rámci dnešní konzumní doby vždy vyniká. Stejně tak to funguje na sociálních sítích. Fanoušek vždy upřednostňuje kvalitu příspěvku nad množstvím publikovaných statusů.
Originální obsah generuje příležitosti k reakci. A to je skvělý způsob, jak navázat bližší vztah s fanouškem. Protože:
Dobrý obsah
tvoří
Reagující komunitu
ta generuje
Větší dosah
ten způsobuje
Vyšší povědomí o značce
to zajišťuje
Lepší prodeje
Sociální sítě přinášejí nový typ vztahu – online vztah, který splňuje mnohá kritéria vztahu reálného. Nevnímejme proto naše fanoušky jen jako palce nahoru, srdíčka, hejtry, anonymní pisálky, směšné profilovky či gramatické amatéry.
Vnímejme naše fanoušky jako ty, se kterými chceme tvořit vztah. A ten vyžaduje péči. Stejně jako v běžném životě, v běžných vztazích, může se nám tato péče vrátit i ve vztazích virtuálních.
Jak správně reagovat na komentáře? Jakým chybám se při komunikaci vyhnout? A proč nemá cenu nakupovat lajky v ruském automatu? Povíme si příště!
Social Media Manager