Nelež aneb náš postoj k dezinformacím
Před nedávnem jsme se rozhodli připojit k iniciativě Nelež a postavit se tak za pravdu proti dezinformacím.
Staré přísloví praví: Když něco chcete, řekněte si o to. Ať už chcete, aby lidé odebírali newsletter, nasdíleli článek, něco si koupili nebo začali používat, všechno záleží na jednom – jak dobře je namotivujete to udělat. A přesně k tomu slouží call to action. Mrkněte na naše rady, tipy a triky, jak ho napsat.
Call to action, neboli výzva k akci, je prvek (nejčastěji tlačítko), který nutí uživatele něco udělat – nakoupit, zaregistrovat se, stáhnout si e-book, vyplnit dotazník…
CTA je skvělé pro majitele webu, protože mu pomáhá plnit cíle, ale důležité je i pro návštěvníky, protože díky němu vědí, co se po kliknutí stane. A vůbec nejdůležitější je pro ty, kdo jsou nerozhodní nebo nejistí. Dobré CTA totiž zmírní jejich pochybnosti a popostrčí je k akci.
Při psaní CTA by měly jít spisovatelské ambice stranou. Víc než kdy jindy totiž platí – čím jasnější, tím lepší. Dejte na začátek akční sloveso, aby bylo na první dobrou jasné, co se po kliknutí stane nebo kam se uživatel dostane.
Píšete na e-shop? Pomohou slova jako kupte, objednejte, zaplaťte…
Sbíráte informace? Vyplňte, napište, uložte…
Chcete dostat uživatele na blog? Přečtěte, objevte, zjistěte…
Potřebujete, aby bylo vaše CTA opravdu přesvědčivé? Pak používejte přesvědčivá slova. Chytré hlavičky dokázaly, že nejefektivnějších je těchto pět:
- Vy / vaše nebo Já / moje
- Zdarma
- Hned
- Nové
- Protože
Motivačně působí i naléhavá slova, která v člověku vyvolávají pocit, že včera bylo pozdě – dnes, nyní, jen teď, poslední kus… Výborně fungují časově omezené slevy, odpočítávadla nebo ukazatel (malého) počtu kusů na skladě.
Představte si, že jste nutriční specialista a prodáváte na svém webu jídelní plány. Úplně se nabízí použít jednoduché CTA „Objednat“. To ale navádí jenom ty, kteří už ví, že plán opravdu chtějí.
Co dělat s těmi, kteří váhají? Dejte jim něco navíc – výhodu, neboli call to value. Místo popohánění k akci jim totiž řeknete, co získají.
Nejjednodušeji na text call to value přijdete, když doplníte Chci ________. Výsledkem pak může být třeba „Chci sestavit jídelníček na míru“. Když budou uživatelé vědět, co získají, budou i motivovanější klikat.
Moc to ale nepřehánějte s délkou textu. Uživatelé prý čtou jen první dvě slova (nebo taky 11 písmen).
Zaregistrujte se > Vytvořte si svůj web
Začněte > Najděte zaměstnance
Stáhnout pdf > Chci se naučit programovat
Koupit > Přidat do košíku
Dalším krokem k jasnějšímu CTA i jasnější komunikaci je prozradit, co se stane po kliknutí. Vzbudíte tím totiž důvěru.
Když na uživatele svítí tlačítko s vágním slovem, nebude se mu chtít klikat. Mohlo by se totiž stát, že na něj vyskočí dalších 150 oken, nekonečný formulář k vyplnění, dodatečné poplatky, nutná registrace…
Strach z neznámého odstraníte tak, že k CTA přidáte informaci:
Tohle je jen třešnička na dortu, ale účinná. Tzv. social proof pomáhá přesvědčit uživatele, že lidé jako on kupují – a milují! – váš produkt. Tento psychologický jev totiž pracuje s naší odvěkou touhou být součástí smečky a chovat se jako většina, protože většinové chování posuzujeme jako správné. Co uděláte, když se nemůžete rozhodnout, jestli si koupit drahá sluchátka? Pravděpodobně si projdete recenze, mrknete na videa… zkrátka si je trochu proklepnete. A když zjistíte, že jsou s nimi všichni na internetu spoko a ještě je má váš oblíbený bloger, už je máte v košíku. Takhle jednoduše vás social proof pomohl přesvědčit.
Social proof si nemůžete vycucat z prstu – musí být založený na reálných číslech a zkušenostech uživatelů a zákazníků. Když je ale máte, jde o silný podpůrný argument k vašemu CTA.
Až budete příště tvořit přesvědčivé CTA, které vystřelí konverze do vesmíru, myslete na jeho podobu už při designu. CTA tlačítko totiž nikdy není jenom tlačítko. Vždy o něm musíte uvažovat v kombinaci s výhodami produktu, odstraněním strachu, ujištěním apod. A pak nezbývá, než to testovat, testovat, testovat… Ale o tom třeba jindy.
Copywriter