Nelež aneb náš postoj k dezinformacím
Před nedávnem jsme se rozhodli připojit k iniciativě Nelež a postavit se tak za pravdu proti dezinformacím.
Znáte tu situaci, kdy stojíte před zadáním tendru, novým konceptem kampaně, řešením problému nebo novým claimem? Svoláte kolegy na meeting, všichni přes sebe křičí nápady a celé to připomíná džungli. Vy svůj požadovaný výstup nedostanete a ve finále si řeknete, že to byla ztráta času a že si to příště radši uděláte sami. Mnozí tomuto říkají brainstorming, ale opravdu je to jeho správná forma?
Brainstorming je jedna z metod kreativního myšlení, která je schopna za krátkou dobu vygenerovat velké množství nápadů, pokud je uchopena správně. Hodí se ve chvílích, kdy potřebujete vymyslet právě třeba řešení tendru, obsah na blog, komunikační témata na sociální sítě, způsob oslovení určité cílové skupiny, námět videa a stovky dalších témat.
Nepřehlédnutelná výhoda brainstormingu je právě v tom, že nad stejnou věcí přemýšlí více lidí. Každý ze svého úhlu pohledu, každý trochu jinak. Dostanete tedy několik variant řešení a nápadů, které se můžou skvělé doplňovat a samotné by vás nikdy nenapadly, nebo byste se nad tím trápili dlouhé hodiny, ne-li dny. Přeci jenom víc hlav víc ví.
K tomu, abyste opravdu zvládli brainstorming, stačí dodržet pár základních pravidel. I když si možná myslíte, že kreativita a pravidla nejdou dohromady.Pravidla jsou přeci od toho, aby se ve správnou chvíli porušily.
Na úplný začátek je vhodné zvolit nějakou zahřívací hru. Aby se účastníci trochu uvolnili a popustil uzdu své kreativitě. Věnujte jí však jen 5-10 min.
Nápady na rozehřívací aktivity:
Zní vám to jako dětské hry? Možná ano, ale funguje to skvěle!
Během samotného brainstormingu je vhodné, aby jeho cíl byl všem stále na očích. Doporučuji si vytvořit krátkou prezentaci, kde zahrnete:
Tip: Chcete-li ušetřit prsty při zběsilém zapisování nápadů, využijte post-it lepíků. Každý své nápady píše na lepíky a platí pravidlo co lepík to nápad. Poté každý svůj nápad představí a nalepí na viditelné místo, podobné nápady se seskupují. Dělejte si průběžně poznámky a lepíky vám zaručí, že se žádný nápad neztratí.
Úkolem moderátora je nejen brainstorming vést v průběhu, ale také jej předem připravit a navrhnout tak, aby došel k požadovanému cíli. Například: Naším cílem je vymyslet komunikační témata na blog. Rozdělíme ho na menší části a zvolíme brainstormovací otázky. Nejlépe zvolit více dílčích cílů (doporučuji dva až tři).
1) ‚‚Kdo náš blog čte/ Kdo ho má číst?‘‘
2) ‚‚Co naše čtenáře zajímá v běžném a pracovním životě?‘‘
3) Přímo k hlavnímu cíli: ‚‚Jaká témata můžeme s naší odborností poskytnout?‘‘
Těmito kroky dáte dohromady redakční plán a pevněji uchopíte cílovou skupinu. V pokračování článku se zaměříme na kreativní metody, které maximalizují potenciál brainstormingu.
Co si z článku odnést? Určete moderátora, stanovte si cíl a dílčí cíle, dobře sestavte účastníky, nesuďte nápady jiných a nezapomeňte vše zapisovat. Zkuste to a uvidíte, že se vaše brainstormingy zlepší o 100 %.
Digital Project Manager