Klára Šebková
24
.
11
.
2020
Ostatní

Jak na efektivní brainstorming

Znáte tu situaci, kdy stojíte před zadáním tendru, novým konceptem kampaně, řešením problému nebo novým claimem? Svoláte kolegy na meeting, všichni přes sebe křičí nápady a celé to připomíná džungli. Vy svůj požadovaný výstup nedostanete a ve finále si řeknete, že to byla ztráta času a že si to příště radši uděláte sami. Mnozí tomuto říkají brainstorming, ale opravdu je to jeho správná forma?

Proč brainstorming? 

Brainstorming je jedna z metod kreativního myšlení, která je schopna za krátkou dobu vygenerovat velké množství nápadů, pokud je uchopena správně. Hodí se ve chvílích, kdy potřebujete vymyslet právě třeba řešení tendru, obsah na blog, komunikační témata na sociální sítě, způsob oslovení určité cílové skupiny, námět videa a stovky dalších témat. 

Nepřehlédnutelná výhoda brainstormingu je právě v tom, že nad stejnou věcí přemýšlí více lidí. Každý ze svého úhlu pohledu, každý trochu jinak. Dostanete tedy několik variant řešení a nápadů, které se můžou skvělé doplňovat a samotné by vás nikdy nenapadly, nebo byste se nad tím trápili dlouhé hodiny, ne-li dny. Přeci jenom víc hlav víc ví. 

Zkuste dodržet pár pravidel

K tomu, abyste opravdu zvládli brainstorming, stačí dodržet pár základních pravidel. I když si možná myslíte, že kreativita a pravidla nejdou dohromady.Pravidla jsou přeci od toho, aby se ve správnou chvíli porušily.


  1. Zvolte si moderátora. Je nezbytné zvolit jednu osobu, která bude za brainstorming odpovědná, připraví pro účastníky potřebné podklady a celý proces povede. Hlavním úkolem moderátora je seznámit účastníky s tématem, usměrňovat diskuzi a zajistit, aby se ke slovu dostali všichni. Doporučuji tedy osobu, která se nebojí vstoupit do diskuze a říct ostatním, že tímto směrem nepůjdeme. 


  1. Stanovte si cíl. Zvolte jeden jasný snadno pochopitelný cíl brainstormingu, ke kterému celou dobu budete směřovat. Ideálně ho někam napište, tak aby ho měli stále všichni na očích. 


  1. Dejte dohromady tým účastníků. Moderátor by měl vybrat účastníky na základě probíraného tématu. Vždy je ale vhodné přizvat jednoho až dva účastníky, kteří se přímo daným tématem nezabývají. Pozor také na množství účastníků. Doporučuji dva až šest osob, při větším počtu se brainstorming stává špatně koordinovatelným a vytrácí se jeho efektivnost. 


  1. Zvolte vhodný čas konání. Volte termín dostatečně v předstihu (alespoň pár dní). Tak, aby se účastníci zvládli podívat na podklady a probírané téma. Důležitý je také den a část dne, kterou zvolíte. Obecně se říká, že lidé jsou kreativnější ráno, respektive dopoledne. Můj malý tip: páteční odpoledne ze svých návrhů vynechejte, stejně jako pondělní ráno. 


  1. Dbejte na délku. Nic se nemá přehánět ani brainstorming. Vždy se snažte udržet jeho trvání pod 2 hodiny. Poté vám lidé začnou ztrácet pozornost a zapálení. 


  1. Ticho není nepřítel. Ticho na brainstormingu není nežádoucí jako trapné ticho na prvním rande. Právě naopak. V tichu mají lidé možnost přemýšlet, nesnažte se tedy za každou cenu udržet ruch a diskuzi. Většinou se ticho přeruší samo nápadem některého z účastníků. 


  1. Zapisujte vše. Ať už použijete papír, tabuli nebo notebook. Pište každý nápad, který zazní. I ten, který se vám na první dobrou zdá jako hloupost. 


  1. Nekritizujte. Nesuďte nápady ostatních. Každý má právo na nápad a názor. A žádný není špatný. To je základ toho, aby se účastníci cítili dobře a své nápady předkládali. Pokud zazní nápad, který je opravdu mimo téma a chcete ho vyřadit, udělejte to, ale společně s nějakými dalšími. 


  1. Hlídejte čas. Vyčleňte si čas na každou část brainstormingu. Nezapomeňte na úvodní představení a rozehřívací hru (dohromady by vám nemělo zabrat více jak 15 min). Stanovte si čas, který chcete strávit u každé části a dodržujte ho. Tak se vyhnete tomu, že se na některou část nedostane. Naopak věnujte více prostoru tam, kde vidíte potenciál v padajících nápadech a nelimitujte ostatní časem. 


Jak na vedení brainstormingu

Na úplný začátek je vhodné zvolit nějakou zahřívací hru. Aby se účastníci trochu uvolnili a popustil uzdu své kreativitě. Věnujte jí však jen 5-10 min. 

Nápady na rozehřívací aktivity: 

  • Předložte 5 zdánlivě na sebe nenavazujících obrázků a nechat ostatní sestavit příběh. 
  • Najděte tři obrázky, ze kterých ostatní musí vymyslet vynález
  • Řekněte jednu větu jako začátek příběhu a každý jeden po druhém příběh každou další větou rozvíjí. 
  • Dejte každému dvě slova, které musí nakreslit jako jeden obrázek. 

Zní vám to jako dětské hry? Možná ano, ale funguje to skvěle! 

Během samotného brainstormingu je vhodné, aby jeho cíl byl všem stále na očích. Doporučuji si vytvořit krátkou prezentaci, kde zahrnete: 

  • stručné představení klienta/problému
  • rozehřívací hru
  • cíl brainstormingu
  • brainstormovací otázky


Tip: Chcete-li ušetřit prsty při zběsilém zapisování nápadů, využijte post-it lepíků. Každý své nápady píše na lepíky a platí pravidlo co lepík to nápad. Poté každý svůj nápad představí a nalepí na viditelné místo, podobné nápady se seskupují. Dělejte si průběžně poznámky a lepíky vám zaručí, že se žádný nápad neztratí. 


Úkolem moderátora je nejen brainstorming vést v průběhu, ale také jej předem připravit a navrhnout tak, aby došel k požadovanému cíli. Například: Naším cílem je vymyslet komunikační témata na blog. Rozdělíme ho na menší části a zvolíme brainstormovací otázky. Nejlépe zvolit více dílčích cílů (doporučuji dva až tři).


1) ‚‚Kdo náš blog čte/ Kdo ho má číst?‘‘

2) ‚‚Co naše čtenáře zajímá v běžném a pracovním životě?‘‘ 

3) Přímo k hlavnímu cíli: ‚‚Jaká témata můžeme s naší odborností poskytnout?‘‘


Těmito kroky dáte dohromady redakční plán a pevněji uchopíte cílovou skupinu. V pokračování článku se zaměříme na kreativní metody, které maximalizují potenciál brainstormingu. 

Co si z článku odnést? Určete moderátora, stanovte si cíl a dílčí cíle, dobře sestavte účastníky, nesuďte nápady jiných a nezapomeňte vše zapisovat. Zkuste to a uvidíte, že se vaše brainstormingy zlepší o 100 %.


Klára Šebková

Klára Šebková

Digital Project Manager

LinkedIn