Než začnete cokoli psát, zodpovězte si tři základní otázky Tohle platí od milostného psaníčka přes Facebook post po filosofický traktát (pořadí je náhodné). Dá se samozřejmě psát i bez pravidel, ale tohle je článek pro ty, kteří svým textům chtějí dát smysluplný tvar a srozumitelný obsah.
1. O čem píšu? Co je unikátní na mém produktu nebo službě? Může to být zajímavá historie, lokální původ nebo třeba originální design. Využijte toho, čím se lišíte od konkurence, ale nezahlťte potenciálního zákazníka přebytečnou kopou slov. 2. Pro koho píšu? Je cílová skupina spíš pražský kavárenský povaleč, profík z oboru, nebo maminka na mateřské? Tomu se přizpůsobí i jazyk – tone of voice –, kterým s nimi budete komunikovat. Přece byste babičce neřekli „čau, kámo” a na děti nemluvili cizími slovy. Right?
3. Čeho chci dosáhnout? Chcete, aby se o vás prostě dozvědělo co nejvíc lidí – tak to je brand awareness. Potřebujete, aby lidi post na Facebooku lajkovali, sdíleli, komentovali – engagement rate. Nebo máte za úkol navýšit conversion rate – tedy například počet registrací oproti počtu návštěv webu.
Cílová skupina
To je kapitola sama o sobě. Ve zkratce je důležité vědět, na koho se máte zaměřit a tomu se přizpůsobí další kroky jako komunikační kanály a tone of voice. Asi nechcete prodávat brýle slepému a točit radio spot pro hluchého.
Seznamte se s personou
Online prostředí vás oddělujeod reálných lidí, ke kterým promlouváte. Ale jak platí u každé komunikace, osobní přístup je vždycky lepší. Nechcete přece psát generické texty, které nikoho nezaujmou, že? Vytvořte si zástupnou personu – fiktivní profil člověka, do kterého se při psaní budete vciťovat.
Jak na to? Spojte fantazii s analýzou. Až si zjistíte, kdo vaši službu nebo produkt nejčastěji využívá, vytvořte si personu. Základními kategoriemi jsou věk, vzdělání, pracovní pozice, rodinné zázemí, koníčky a podobně. Nezapomeňte informace doplnit fotkou, kterou můžete vybrat třeba na unsplash.com. A váš člověk je na světě!
A teď už zbývá to hlavní – samotné psaní. Příště se podíváme na zoubek češtině, ať neděláte zbytečné chyby.
Může se hodit USP (Unique selling proposition) Unikátní prodejní argument
Tone of voice Vyznění nebo tón, se kterým komunikujete
Target group Cílová skupina, kterou oslovujete
Conversion rate Konverzní poměr (prodej vs. návštěvnost)